Ärenden
HusmanHagberg Solna
Uttalande 2024-08-15
Dnr 24-214
Anmälare:
En konsument
Motpart:
HusmanHagberg Solna
Frågeställning:
Utdelning av oadresserad reklam till hushåll som undanbett sig sådan genom Nej Tack-skylt
NIX-nämndens beslut:
HusmanHagberg Solna har brutit mot 21 § marknadsföringslagen då företaget delat ut oadresserad reklam till en konsument som tydligt motsatt sig detta
Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att denne mottagit oadresserad direktmarknadsföring från HusmanHagberg Solna trots att han med en Nej Tack-skylt på sin brevlåda visat att han inte vill ha oadresserad reklam.
Företagets uppgifter
HusmanHagberg Solna har uppgett att de måste missat anmälarens skylt p.g.a. stress och att de inte brukar lappa i ”Ej Reklam” i vanliga fall.
NIX-nämndens bedömning
Oadresserad direktmarknadsföring trots Nej Tack-skylt
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som har en s.k. Nej Tack-skylt på dörr/brevlåda eller motsvarande anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden genom oadresserad reklam.
Av underlaget i ärendet framgår att HusmanHagberg Solna delat ut oadresserad reklam till anmälaren trots att denne haft en Nej Tack-skylt på sin brevlåda. Mot bakgrund av detta bedömer NIX-nämnden att HusmanHagberg Solna agerat i strid med 21 § marknadsföringslagen.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.
NIX-nämnden
Mattias Grundström, Sekreterare