Till sidans huvudinnehåll

Ärenden

Bergets Ro Fastighetsförmedling AB

Uttalande 2024-09-30

Dnr 24-225

Anmälare:

En konsument

Motpart:

Bergets Ro Fastighetsförmedling AB

Frågeställning:

Utdelning av oadresserad reklam till hushåll som undanbett sig sådan genom Nej Tack-skylt

NIX-nämndens beslut:

Bergets Ro Fastighetsförmedling AB har brutit mot 21 § marknadsföringslagen då företaget delat ut oadresserad reklam till en konsument som tydligt motsatt sig detta

Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att denne mottagit oadresserad direktmarknadsföring från Bergets Ro Fastighetsförmedling AB trots att han med en Nej Tack-skylt på sin brevlåda visat att han inte vill ha oadresserad reklam.

Företagets uppgifter
Bergets Ro Fastighetsförmedling AB (företaget) har uppgett att de har stor respekt för reglerna som gäller för marknadsföring och konsumenters rättigheter samt att de alltid strävar efter att följa gällande lagar och föreskrifter. Företaget har vidare uppgett att de efter att ha granskat situationen internt har identifierat åtgärder som innefattar intern granskning för att säkerställa att de inte skickar oadresserad reklam till brevlådor som är tydligt märkta med Nej tack-skylt, samt även informerat den externa distributionen om den relevanta lagstiftningen och tydligt kommunicerat att det är oacceptabelt att distribuera material till hushåll som motsatt sig detta. Företaget beklagar det inträffade och har uppgett att de tar det på största allvar och kommer se till att inga ytterligare överträdelser sker och att deras marknadsföringsmetoder fullt ut följer alla lagkrav. 

NIX-nämndens bedömning
Oadresserad direktmarknadsföring trots Nej Tack-skylt
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som har en s.k. Nej Tack-skylt på dörr/brevlåda eller motsvarande anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden genom oadresserad reklam.

Av underlaget i ärendet framgår att företaget har respekt för reglerna som gäller för marknadsföring och konsumenternas rättigheter. Vidare framkommer att de vidtar åtgärder för att säkerställa att inga ytterligare överträdelser sker och att deras marknadsföringsmetoder fullt ut följer alla lagkrav. I förevarande fall är det dock ostridigt att en konsument har mottagit oadresserad reklam av företaget trots att konsumenten motsatt sig detta genom en Nej tack-skylt på brevlådan. Mot bakgrund av detta bedömer NIX-nämnden att Bergets Ro Fastighetsförmedling AB agerat i strid med 21 § marknadsföringslagen.

Med detta uttalande är ärendet avslutat.

Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.

NIX-nämnden

Mattias Grundström, Sekreterare

2024 Oadresserad direktreklam Fällda Avgjorda ärenden
Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Nix-telefon använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.