Ärenden
BT Bygg
Uttalande 2024-08-14
Dnr 24-226
Anmälare:
En konsument
Motpart:
BT Bygg
Frågeställning:
Utdelning av oadresserad reklam till hushåll som undanbett sig sådan genom Nej Tack-skylt
NIX-nämndens beslut:
BT bygg har brutit mot 21 § marknadsföringslagen då företaget delat ut oadresserad reklam till en konsument som tydligt motsatt sig detta
Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att denne mottagit oadresserad direktmarknadsföring från BT bygg trots att hon med en Nej Tack-skylt på sin brevlåda visat att hon inte vill ha oadresserad reklam.
Företagets uppgifter
BT bygg ber om ursäkt för det inträffade. BT bygg har uppgett att beteendet inte ska upprepas.
NIX-nämndens bedömning
Oadresserad direktmarknadsföring trots Nej Tack-skylt
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som har en s.k. Nej Tack-skylt på dörr/brevlåda eller motsvarande anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden genom oadresserad reklam.
Av underlaget i ärendet framgår att konsument mottagit oadresserad reklam av BT bygg trots att denna med en Nej Tack-skylt på sin brevlåda visat att hon inte vill ha oadresserad reklam. Mot bakgrund av detta bedömer NIX-nämnden att BT bygg agerat i strid med 21 § marknadsföringslagen.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.
NIX-nämnden
Mattias Grundström, Sekreterare