Ärenden
Enklare
Uttalande 2024-10-21
Dnr 24-270
Anmälare:
En konsument
Motpart:
Enklare
Frågeställning:
Krav på samtycke vid sms-reklam
NIX-nämndens beslut:
Ärendet lämnas utan åtgärd
Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att han mottagit obeställd reklam via sms från Enklare utan att ha lämnat samtyckte till det. Anmälaren har uppgett att han skrivit och ringt till företaget och bett dem sluta skicka sms-reklam.
Företagets uppgifter
Enklare har uppgett följande. De ser allvarligt på nämndens preliminära bedömning och har därför granskat ärendet internt för att utreda vad som skett. Det framgår av skrivelsen att anmälaren ska ha mottagit marknadsföring via sms innehållandes en länk som lett till en av Enklares webbplatser (www.enkelfinans.se). Marknadsföringen har skickats från avsändaren SmartaLånet vilket är ett varumärke tillhörande SmartResponse, vilket är en affiliate som marknadsför bl.a. Enklares tjänster. Telefonnumret som angetts i skrivelsen uppgavs 2018-01-22 kl 07:36 från IP-adress X i en kreditansökan som skapats på SmartaLånets webbplats (www.smartalaanet.se). I samband med denna ansökan skapats har en konsument lämnat samtycke till att SmartResponse fått marknadsföra sig mot telefonnumret. SmartResponse har marknadsfört Enklares tjänster mot anmälaren då de sedan, 2018-01-22 erhållit erforderligt samtycke. Noterbart har en e-postadress lämnats i samband med att ansökan skapats, 2018-01-22. Denna e-postadress verkar däremot tillhöra en annan konsument än anmälaren. Det framstår således som att det varit den tidigare innehavaren av telefonnumret som lämnat samtycke till marknadsföring. Anmälaren uppger i anmälan att denne tidigare bett Enklare att inte kontakta denne. Vid den interna utredningen har Enklare enbart funnit en kontakt med anmälaren, 2024-09-10. Anmälaren har vid tillfället ringt in till Enklares kundtjänst och bett om att bli borttagen från direktmarknadsföring. Då anmälaren kontaktade Enklares kundtjänst med ”dolt nummer” har det vid den interna utredningen varit omöjligt att återfinna eventuell tidigare kontakt via telefon. Vidare har ingen tidigare kontakt kunnat återfinnas i Enklares system på det telefonnummer som uppgetts i ansökan. Eftersom ingen mail bifogats har Enklare inte kunnat utreda huruvida anmälaren inkommit till Enklare via e-post. Enklare har till följd av kontakten, 2024-09-10, kontaktat SmartResponse och bett dem ta bort (opt-out) anmälarens telefonnummer. Således är telefonnumret, sedan 2024-09-11, bortplockat från samtliga marknadsföringskanaler.
Av 19 § marknadsföringslagen framgår att bolag får skicka sms-reklam till konsumenter såvida det föreligger ett erforderligt samtycke från mottagaren. I detta fall har SmartResponse erhållit erforderligt samtycke att marknadsföra sig mot anmälarens telefonnummer, 2018-01-22. Enklare har sedan 2024-09-11 tagit bort anmälaren ur SmartResponse CRM-system avseende marknadsföring.
Avslutningsvis vill Enklare framföra att det inte ligger i Enklares intresse att marknadsföra sig mot konsumenter som inte önskar motta den samt att man lägger stor vikt vid att marknadsföring av Enklare och dess tjänster följer gällande regelverk och att konsumenters intressen tas tillvara med tillbörlig omsorg.
NIX-nämndens bedömning
Krav på samtycke vid sms-reklam
Enligt 19 § marknadsföringslagen är det förbjudet att skicka sms-reklam till konsument såvida denne inte givit sitt samtycke till det.
Av underlaget framgår följande. Anmälarens telefonnummer har angivits i samband med en kreditansökan där samtycke till marknadsföring mot telefonnumret godkändes. Telefonnumret verkar dock vid denna tidpunkt använts av annan person än anmälaren, eftersom e-postadressen som uppgavs troligen inte är anmälarens. Enklare har funnit att de vid ett tillfälle varit i kontakt med anmälaren där han motsatte sig marknadsföring och efter detta tog Enklare bort anmälarens telefonnummer från all direktmarknadsföring. Anmälaren har inte uppvisat underlag som stöder hans uppgift om att han varit i skriftlig kontakt med Enklare. Mot bakgrund av detta bedömer nämnden att Enklare inte agerat i strid med 19 § marknadsföringslagen. Ärendet lämnas utan åtgärd.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.
NIX-nämnden
Mattias Grundström, Sekreterare