Ärenden
Svensk Direktreklam
Uttalande 2024-10-21
Dnr 24-281
Anmälare:
En konsument
Motpart:
Svensk Direktreklam
Frågeställning:
Utdelning av oadresserad reklam till hushåll som undanbett sig sådan genom Nej Tack-skylt
NIX-nämndens beslut:
Anmälan lämnas utan åtgärd
Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att denne mottagit oadresserad direktmarknadsföring från Svensk Direktreklam trots att denne med en Nej Tack-skylt på sin brevlåda visat att denne inte vill ha oadresserad reklam.
Företagets uppgifter
Svensk Direktreklam har uppgett följande. Inom Svensk Direktreklam är de mycket noga med att följa de etiska regler som finns i deras bransch, där respekt för nejtack-dekaler är en av de viktigaste. Varje utdelare får information om detta när han/hon börjar sitt arbete som reklamutdelare. Trots detta händer det vid enstaka tillfällen incidenter då någon av deras utdelare delat ut reklam till ett hushåll trots att hushållet undanbett sig reklam. Orsaken är då oftast att utdelaren är ny och har missuppfattat sina instruktioner, eller helt enkelt i brådskan inte observerat nejtack-dekalen. När det gäller detta specifika ärende har de besiktigat brevlådan och de kan konstatera att nejtack-dekalen inte uppfyller kravet på tydlighet. Det är i princip omöjligt att uttyda vad det står på dekalen. De rekommenderar därför anmälaren att sätta upp en tydlig nejtack-dekal så att utdelaren får rätt förutsättningar för att göra ett korrekt arbete när han är ute på sin runda. Svensk Direktreklam har bifogat en bild på anmälarens brevlåda.
NIX-nämndens bedömning
Oadresserad direktmarknadsföring trots Nej Tack-skylt
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som har en s.k. Nej Tack-skylt på dörr/brevlåda eller motsvarande anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden genom oadresserad reklam.
Svensk Direktreklam har bifogat en bild på anmälarens brevlåda. Brevlådan visar anmälarens namn. På brevlådan är någon typ av text utsuddad och det är inte möjligt att tyda vad som står. Det finns ingen Nej Tack-skylt någon annanstans på brevlådan eller runtomkring. Anmälaren har således inte motsatt sig oadresserad reklam på det sätt som lagen kräver. Ärendet lämnas utan åtgärd.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.
NIX-nämnden
Mattias Grundström, Sekreterare