Ärenden
Verisure
Uttalande 2024-11-04
Dnr 24-287
Anmälare:
En konsument
Motpart:
Verisure
Frågeställning:
Marknadsföring via telefon till konsument vars telefonnummer fanns i spärregistret NIX-Telefon
NIX-nämndens beslut:
Ärendet lämnas utan åtgärd
Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att denne har blivit uppringd av Verisure flera gånger efter att anmälaren kontaktat Verisure via telefon förra året. Anmälarens telefonnummer är registrerat i spärregistret NIX-Telefon. Anmälaren har uppgett att i samband med telefonsamtalen har anmälaren bett om att bli borttagen från Verisures samtalslistor. I samband med anmälan till NIX-nämnden har anmälaren även mejlat Verisure och bett om att bli borttagen från deras telefonlistor och bifogat underlag på detta.
Företagets uppgifter
Verisure har uppgett följande. Utredningen visar att den klagande hade besökt Verisures websida och där fyllt i en intresseanmälan för att kunna räkna ut pris på larmtjänst samt få ett erbjudande via telefon. På websidan, placerad precis under fältet där intresseanmälan kan lämnas, finns en länk till Verisures integritetspolicy. På websidan finns även information om att intresseanmälan innebär att du kan bli uppringd av Verisure i syfte att få en kostnadsfri säkerhetsrådgivning. Givet den informationen som webplatsbesökaren får i anslutning till intresseanmälan, anser de att den klagande har kunnat ta ett informerat beslut om vad det innebär att lämna sitt telefonnummer i intresseanmälan samt att man då kan bli uppringd av Verisure. Av klagandens anmälan till NIX-nämnden framgår att klagande inte vill bli uppringd av Verisure igen. Verisure har därför tagit bort dennes telefonnummer från bokningsavdelningens databas samt spärrat dennes telefonnummer för att förhindra framtida telefonsamtal.
NIX-nämndens bedömning
Direktmarknadsföring via telefon till konsumenter i spärregistret NIX-Telefon
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som anmält sina telefonnummer till spärregistret NIX-Telefon anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden per telefon.
I reglerna för NIX-Telefon anges undantag där det är tillåtet att kontakta konsumenten trots anmälan till spärregistret. Ett sådant undantag är när det föreligger ett etablerat kundförhållande (ingånget avtal) mellan marknadsföraren och konsumenten och samtalet avser erbjudanden om samma typ av varor eller tjänster. Ett kundförhållande ska normalt anses bestå upp till 12 månader efter det att avtalsförpliktelserna fullgjorts. Ett annat undantag är när konsumenten lämnat sitt uttryckliga medgivande till att bli kontaktad.
Anmälaren har blivit kontaktad av Verisure via telefon trots att dennes telefonnummer är anmält till spärregistret NIX-Telefon. Verisure har uppgett att de haft samtycke till att ringa anmälaren, eftersom anmälaren fyllt i en intresseanmälan på deras hemsida och i samband med detta godkänt att Verisure kontaktar denne via telefon. Anmälaren har uppgett att denne motsatt sig marknadsföringserbjudanden via telefon i samband med att denne pratat med Verisure i telefon.
I förevarande ärende står ord mot ord och nämnden kan inte med säkerhet säga att en överträdelse skett. Anmälarens mejl till Verisure där denne motsatt sig telefonsamtal från Verisure kan inte tas i beaktning eftersom mejlen skickades efter telefonsamtalen skedde. Anmälan lämnas utan åtgärd.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Detta uttalande har avgivits av nämndens t.f. sekreterare.
NIX-nämnden
Paulina Svensson, Jurist