Ärenden
Bonnier News
Uttalande 2024-11-15
Dnr 24-301
Anmälare:
En konsument
Motpart:
Bonnier News
Frågeställning:
Marknadsföring via telefon till konsument vars telefonnummer fanns i spärregistret NIX-Telefon
NIX-nämndens beslut:
Ärendet lämnas utan åtgärd
Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att han den 2024-10-15 har blivit uppringd av Bonnier News trots att hans telefonnummer är registrerat i spärregistret NIX-Telefon och trots att han bett dem sluta ringa. Anmälaren har vidare uppgett att han inte varit kund hos Bonnier News senaste 12 månaderna.
Företagets uppgifter
Bonnier News har uppgett att följande. Bonnier News har utrett ärendet och kan notera att Bonnier News har kontaktat anmälaren i marknadsföringssyfte genom Bonnier News Inhouse Sales AB, som utför telefonförsäljning på uppdrag av Bonnier News.
Anmälaren tecknade den 2023-03-21 en prenumeration avseende Dagens Industri. Prenumerationen upphörde 2023-10-31. Det föreligger därmed en kundrelation mellan Bonnier News och anmälaren. Bonnier News har kontaktat anmälaren med prenumerationserbjudande avseende Dagens Industri inom 12 månader från senaste prenumerationsperiod.
Vid telemarketingsamtal är rutinen att om kund avböjer vidare telefonerbjudanden så spärras kunden i deras TM system och detta noteras i samtalsloggen. Kund har enbart besvarat ett samtal, den 2024-01-04, och ingen notering om opt-out för telemarketing finns noterad.
Kund har kontaktat kundservice 2024-10-15 med begäran om att inte blivit kontaktad av Dagens Industri i marknadsföringssyfte via telefon. Kund ombads 2024-10-16 komplettera med telefonnummer som skulle spärras. Kund återkopplade med telefonnummer 2024-10-18 och telefonnumret spärrades närmast efterföljande vardag 2024-10-21. Därefter har Dagens Industri inte kontaktat kunden i marknadsföringssyfte via telefon.
Ovan innebär att Bonnier News, enligt reglerna för NIX-Telefon, har haft tillåtelse att kontakta anmälaren för telemarketing, oaktat dennes anmälan till NIX-Telefons spärregister. Sammantaget är det Bonnier News uppfattning att Bonnier News inte har överträtt 21 § marknadsföringslagen.
NIX-nämndens bedömning
Direktmarknadsföring via telefon till konsumenter i spärregistret NIX-Telefon
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som anmält sina telefonnummer till spärregistret NIX-Telefon anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden per telefon.
I reglerna för NIX-Telefon anges undantag där det är tillåtet att kontakta konsumenten trots anmälan till spärregistret. Ett sådant undantag är när det föreligger ett etablerat kundförhållande (ingånget avtal) mellan marknadsföraren och konsumenten och samtalet avser erbjudanden om samma typ av varor eller tjänster. Ett kundförhållande ska normalt anses bestå upp till 12 månader efter det att avtalsförpliktelserna fullgjorts. Ett annat undantag är när konsumenten lämnat sitt uttryckliga medgivande till att bli kontaktad.
Bonnier News har bestridit anmälarens uppgifter om att de kontaktat denne i strid med reglerna för NIX-Telefon. Bonnier News har uppgett att anmälaren haft en kundrelation med dem fram till 2023-10-21. Bonnier News har bifogat underlag som visar anmälarens kundlogg i deras system och där kan aktuell prenumeration synas och datumen för när avtalet ingicks och dessa datum överensstämmer med Bonnier News yttrande. Undantaget om ett etablerat kundförhållande föreligger i detta ärende, eftersom Bonnier News kontaktat anmälaren inom 12 månader från att avtalsförpliktelserna fullgjordes.
Bonnier News har uppgett att de har som rutin att spärra kund i deras telemarketingsystem samt göra en notering i samtalsloggen om kund begärt att inte bli kontaktad. Bonnier News har uppgett att anmälaren endast en gång svarat på telefonsamtal från Bonnier News och det var i januari och från detta samtal finns ingen notering i samtalsloggen om att han bett om att inte bli kontaktad. Däremot finns det notering om att kunden, i samband med anmälan till NIX, kontaktat Bonnier News kundservice och bett om att inte bli kontaktad. Det är alltså konstaterat att rutinerna och instruktionerna som Bonnier News har i dessa situationer fungerar.
NIX-nämnden finner mot bakgrund av detta att Bonnier News har visat att de inte agerat i strid med 21 § marknadsföringslagen. Ärendet lämnas utan åtgärd.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.
NIX-nämnden
Mattias Grundström, Sekreterare