Till sidans huvudinnehåll

Ärenden

Husmanhagberg Solna

Uttalande 2025-02-03

Dnr 24-309

Anmälare:

En konsument

Motpart:

Husmanhagberg Solna

Frågeställning:

Utdelning av oadresserad reklam till hushåll som undanbett sig sådan genom Nej Tack-skylt

NIX-nämndens beslut:

Husmanhagberg Solna har brutit mot 21 § marknadsföringslagen då företaget delat ut oadresserad reklam till en konsument som tydligt motsatt sig detta

Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att denne mottagit oadresserad direktmarknadsföring från Husmanhagberg Solna trots att denne med en Nej Tack-skylt på sin brevlåda visat att denne inte vill ha oadresserad reklam.

Företagets uppgifter
Husmanhagberg Solna har uppgett att de först och främst vill be om ursäkt för det inträffade och att de kontinuerligt arbetar med att säkerställa att deras arbetsrutiner följer svensk lagstiftning. I det aktuella ärendet har företaget haft ett par ungdomar som ansvarat för utdelning av reklam i de berörda områdena. Företaget är medvetet om att dessa ungdomar ibland inte alltid läser postlådor noggrant, trots att detta är något som kontinuerligt kommuniceras som mycket viktigt. När det gäller anmälarens beskrivning av händelsen har företaget bestridit att de skulle ha delat ut tre lappar under samma vecka, då detta inte stämmer överens med företagets rutiner. Företaget uppger att deras utdelning sker cirka 2–3 gånger per månad och att det inte förekommer utdelning flera gånger per vecka. Avslutningsvis har företaget uppgett att de haft samtal med de ungdomar som delat ut reklamen och påmint dem om vikten av att noggrant kontrollera brevlådorna innan de lämnar ut materialet. Företaget beklagar återigen om detta på något sätt har orsakat obehag för anmälaren och har omedelbart sett över sina rutiner för att säkerställa att en liknande situation inte upprepas.

NIX-nämndens bedömning
Oadresserad direktmarknadsföring trots Nej Tack-skylt
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som har en s.k. Nej Tack-skylt på dörr/brevlåda eller motsvarande anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden genom oadresserad reklam.

Av underlaget i ärendet framgår att det är ostridigt att anmälaren har mottagit oadresserad direktmarknadsföring trots att det funnits en Nej Tack-skylt. Företaget har uppgett att det är ungdomar som ansvarat för utdelningen av reklamen samt att de vet att skyltarna inte alltid läsas noggrant av dessa ungdomar. De har vidare uppgett att de omedelbart har sett över sina rutiner för att liknande inte ska ske igen, vilket NIX-nämnden ser positivt på. Mot bakgrund av detta bedömer dock NIX-nämnden att Husmanhagberg Solna agerat i strid med 21 § marknadsföringslagen.

Med detta uttalande är ärendet avslutat.

Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.

NIX-nämnden

Mattias Grundström, Sekreterare

2024 Oadresserad direktreklam Fällda Avgjorda ärenden
Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Nix-telefon använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.