Ärenden
Pleasuredome
Uttalande 2025-01-31
Dnr 24-334
Anmälare:
En konsument
Motpart:
Pleasuredome
Frågeställning:
Krav på samtycke vid sms-reklam
NIX-nämndens beslut:
Ärendet lämnas utan åtgärd
Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att han mottagit obeställd reklam via sms utan att ha lämnat samtyckte till det.
Företagets uppgifter
Pleasuredome har uppgett att de anser att det framkommer motstridiga uppgifter i den mottagna anmälan. Anmälaren hävdar att man försökt nå företaget vilket Pleasuredome uppger inte kan stämma då det varken finns mail, telefon eller chatt-konversationer som visar på detta. Vidare har företaget uppgett att anmälaren har kryssat i på sin profil att man önskar att få erbjudanden via sms och att företaget därför inte har gjort något fel när de skickat sms-reklam till kunden. Pleasuredome har bifogat underlag som styrker detta.
NIX-nämndens bedömning
Krav på samtycke vid sms-reklam
Enligt 19 § marknadsföringslagen är det förbjudet att skicka sms-reklam till konsument såvida denne inte givit sitt samtycke till det.
I 19 § marknadsföringslagen anges undantag där det är tillåtet att kontakta konsumenten trots att denne inte givit samtycke till det. Marknadsföraren får kontakta en konsument om denne aktivt valt att ange sitt mobiltelefonnummer för kundkontakt, eller om det föreligger ett etablerat kundförhållande mellan konsumenten och marknadsföraren eller med dennes uppdragsgivare. Konsumenten ska även ha informerats om att uppgifterna kan komma att användas i marknadsföringssyfte via mobiltelefon och fått möjlighet att avböja att uppgifterna används för detta ändamål.
Av underlaget framgår att anmälaren har kryssat i att hen önskar att få erbjudanden via sms från företaget. NIX-nämnden gör bedömningen att Pleasuredome inte har agerat i strid med 19 § marknadsföringslagen eftersom anmälaren samtyckt till sms-reklam. Ärendet lämnas utan åtgärd.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.
NIX-nämnden
Mattias Grundström, Sekreterare