Ärenden
Bjurfors Hammarby och Skarpnäck
Uttalande 2025-01-16
Dnr 24-366
Anmälare:
En konsument
Motpart:
Bjurfors Hammarby och Skarpnäck
Frågeställning:
Utdelning av oadresserad reklam till hushåll som undanbett sig sådan genom Nej Tack-skylt
NIX-nämndens beslut:
Bjurfors Hammarby och Skarpnäck har brutit mot 21 § marknadsföringslagen då företaget delat ut oadresserad reklam till en konsument som tydligt motsatt sig detta
Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att denne mottagit oadresserad direktmarknadsföring från Bjurfors Hammarby och Skarpnäck trots att denne med en Nej Tack-skylt på sin brevlåda visat att denne inte vill ha oadresserad reklam.
Företagets uppgifter
Bjurfors Hammarby och Skarpnäck har uppgett att de haft ett samtal med berörd mäklare som är nyanställd hos dem och påmint henne om att de absolut inte ska dela reklam till personer som motsätter sig reklam (ej reklam på brevlådan). Mäklaren är ångerfull och kommer inte upprepa detta igen. Bjurfors Hammarby och Skarpnäck har vidare uppgett att de även haft ett möte på kontoret om detta och påmint samtliga mäklare/assistenter om detta så det inte ska upprepas igen.
NIX-nämndens bedömning
Oadresserad direktmarknadsföring trots Nej Tack-skylt
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som har en s.k. Nej Tack-skylt på dörr/brevlåda eller motsvarande anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden genom oadresserad reklam.
Av underlaget i ärendet framgår att anmälaren mottagit oadresserad reklam från Bjurfors Hammarby och Skarpnäck trots att han haft en Nej Tack-skylt på sin brevlåda.
Mot bakgrund av detta bedömer NIX-nämnden att Bjurfors Hammarby och Skarpnäck agerat i strid med 21 § marknadsföringslagen.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.
NIX-nämnden
Mattias Grundström, Sekreterare