Till sidans huvudinnehåll

Ärenden

Clas Ohlson

Uttalande 2025-02-03

Dnr 24-378

Anmälare:

En konsument

Motpart:

Clas Ohlson

Frågeställning:

Krav på samtycke vid sms-reklam.
Krav på en tillfredsställande avregistreringsfunktion i sms-reklam

NIX-nämndens beslut:

Ärendet lämnas utan åtgärd

Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att han mottagit obeställd reklam via sms trots att han inte har lämnat samtyckte till det. Av underlaget framgår även att sms:et saknat en tillfredställande avregistreringsfunktion.

Företagets uppgifter
Clas Ohlson AB har uppgett att de motsätter sig anmälan av reklamutskicket. Företaget har bifogat en skärmavbild på kundens logg i deras system. Vidare har företaget uppgett att bilden visar att kunden valt vilka kontaktvägar som får användas och även när avregistrering av sms skett. Efter att systemet registrerat avanmälan av sms så har det inte skickats ut något till kunden. Företaget menar att detta visar att avregistreringen fungerat. Avslutningsvis har företaget uppgett att det kan ha varit en viss fördröjning innan systemet registrerat det.

NIX-nämndens bedömning
Krav på samtycke vid sms-reklam
Enligt 19 § marknadsföringslagen är det förbjudet att skicka sms-reklam till konsument såvida denne inte givit sitt samtycke till det.

I 19 § marknadsföringslagen anges undantag där det är tillåtet att kontakta konsumenten trots att denne inte givit samtycke till det. Marknadsföraren får kontakta en konsument om denne aktivt valt att ange sitt mobiltelefonnummer för kundkontakt, eller om det föreligger ett etablerat kundförhållande mellan konsumenten och marknadsföraren eller med dennes uppdragsgivare. Konsumenten ska även ha informerats om att uppgifterna kan komma att användas i marknadsföringssyfte via mobiltelefon och fått möjlighet att avböja att uppgifterna används för detta ändamål.

Av underlaget så framgår att Clas Ohlson AB har haft samtycke att skicka reklam-sms till kunden, då företaget har kunnat visa att kunden själv valt vilka kontaktvägar som de får använda för att kontakta honom. Underlaget uppvisar därmed att samtycke för att skicka sms-reklam förelegat. NIX-nämnden gör bedömningen att Clas Ohlson inte brutit mot 19 § marknadsföringslagen.

Krav på en tillfredsställande avregistreringsfunktion
Enligt 20 § marknadsföringslagen ställs det upp ett krav på att sms-reklam ska innehålla en giltig adress till vilken en konsument kan sända en begäran om avregistrering. Enligt anmälan har sådan adress funnits i sms-reklamen men har inte fungerat.

Av underlaget framgår att Clas Ohlson har registrerat kundens avregistrering och att företaget inte har skickat ut någon reklam efter att avregistreringen har registrerats. Företaget har dock uppgett att viss fördröjning kan ha inträffat innan avregistreringen registrerades i deras system. Det har dock inte visats att en fördröjning varit oacceptabelt lång. NIX-nämnden gör därför bedömningen att Clas Ohlson inte har brutit mot 20 § marknadsföringslagen och ärendet lämnas utan åtgärd.

Med detta uttalande är ärendet avslutat.

Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.

NIX-nämnden

Mattias Grundström, Sekreterare

2024 SMS eller MMS Friade Avgjorda ärenden
Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Nix-telefon använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.