Ärenden
Power Cleaning Sweden AB
Uttalande 2019-12-19
Dnr 19-279
Anmälare:
En konsument
Motpart:
Power Cleaning Sweden AB
Frågeställning:
Utdelning av oadresserad reklam till hushåll som undanbett sig sådan genom Nej tack-skylt
NIX-nämndens beslut:
POWER Cleaning Sweden AB har brutit 21 § marknadsföringslagen eftersom de delat ut oadresserad reklam till en konsument som tydligt motsatt sig detta
Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att han tagit emot oadresserad reklam från POWER Cleaning Sweden AB, trots att han med en Nej tack-skylt på sin brevlåda visat att han inte ville ha oadresserad reklam.
Företagets uppgifter
POWER Cleaning Sweden AB har uppgett att reklamen delats ut av misstag i det aktuella fallet.
DM-nämndens bedömning
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som har en s.k. Nej Tack-skylt på dörr/brevlåda eller motsvarande anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden genom oadresserad reklam.
POWER Cleaning Sweden AB har inte motsatt sig uppgiften att oadresserad reklam delats ut till anmälarens adress. POWER Cleaning Sweden AB har därför brutit mot 21 § marknadsföringslagen.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Detta uttalande har avgivits av nämndens ordförande i samråd med nämndens sekreterare.
Etiska nämnden för direktmarknadsföring
Mattias Grundström
Sekreterare