Ärenden
Viasat
Uttalande 2020-01-03
Dnr 19-293
Anmälare:
En konsument
Motpart:
Viasat
Frågeställning:
Marknadsföring per telefon till konsument vars telefonnummer fanns i spärregistret NIX-Telefon
NIX-nämndens beslut:
Viasat har brutit mot 21 § marknadsföringslagen genom att låta ringa en konsument som tydligt motsatt sig det
Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att han blivit uppringd av Viasat (företaget) trots att han är införd i spärregistret NIX- telefon.
Företagets uppgifter
Viasat har uppgett att anmälaren blivit uppring till följd av att företagets rutiner för telefonförsäljning inte följts. Anmälaren har inte förekommit i något adressunderlag som Viasat skickat till sina externa partners som ringer samtalen, utan säljarna har själva tagit fram telefonnumret till anmälaren och ringt honom. Det bryter mot Viasats regler och Viasat har uppgett att de sett över rutinerna för att säkerställa att säljare i framtiden inte själva lägger in telefonnummer i sina listor. Anmälarens telefonnummer är nu spärrat för framtida samtal.
DM-nämndens bedömning
Direktmarknadsföring via telefon till konsumenter i NIX spärregister
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som anmält sina telefonnummer till spärregistret NIX-Telefon anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden per telefon.
Av underlaget framgår att Viasats underleverantör har ringt anmälaren. Viasat har ett långtgående ansvar för sina underleverantörer och anses därför ha brutit mot 21 § marknadsföringslagen genom att låta ringa en konsument som tydligt motsatt sig det.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Etiska nämnden för direktmarknadsföring
Mattias Grundström
Sekreterare