Till sidans huvudinnehåll

Ärenden

Viasat

Uttalande 2020-01-03

Dnr 19-297

Anmälare:

En konsument

Motpart:

Viasat

Frågeställning:

Marknadsföring per telefon till konsument vars telefonnummer fanns i spärregistret NIX-Telefon. Behandling av personuppgifter för direkt marknadsföringsändamål efter konsuments invändning mot det

NIX-nämndens beslut:

Viasat har brutit mot 21 § marknadsföringslagen genom att låta ringa en konsument som tydligt motsatt sig det. Viasat har behandlat konsuments personuppgifter i strid med EU:s förordning om personuppgifter

Anmälarens uppgifter

Anmälaren har uppgett att han har blivit uppringd av Viasat (företaget) trots att han är införd i spärregistret NIX- telefon. Han har även uppgett att han vid fem tillfällen bett företaget att inte kontakta honom samt att han vid de tillfällena fått bekräftat att företaget inte ska kontakta honom.

Företagets uppgifter

Viasat har uppgett att anmälaren blivit uppring till följd av att företagets rutiner för telefonförsäljning inte följts. Anmälaren har inte förekommit i något adressunderlag som Viasat skickat till sina externa partners som ringer samtalen, utan säljarna har själva tagit fram telefonnumret till anmälaren och ringt honom. Det bryter mot Viasats regler och Viasat har uppgett att de sett över rutinerna för att säkerställa att säljare i framtiden inte själva lägger in telefonnummer i sina listor. Anmälarens telefonnummer är nu spärrat för framtida samtal.

DM-nämndens bedömning

Direktmarknadsföring via telefon till konsumenter i NIX spärregister

Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som anmält sina telefonnummer till spärregistret NIX-Telefon anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknads­föringserbjudanden per telefon.

Av underlaget framgår att Viasats underleverantör har ringt anmälaren. Viasat har ett långtgående ansvar för sina underleverantörer och anses därför ha brutit mot 21 § marknadsföringslagen genom att låta ringa en konsument som tydligt motsatt sig det.

Behandling av personuppgifter efter konsuments invändning mot det

Av underlaget framgår att anmälaren kontaktats efter att han flera gånger invänt mot att företaget kontaktar honom. En sådan invändning ska enligt DM-nämnden uppfattas som en invändning mot att hans personuppgifter behandlas i direkt marknadsföringsändamål. Viasat har därför behandlat anmälarens personuppgifter i strid med EU:s förordning om personuppgifter.

Med detta uttalande är ärendet avslutat.

Etiska nämnden för direktmarknadsföring

Mattias Grundström

Sekreterare

2020 Fällda Avgjorda ärenden Telemarketing Behandling av personuppgift
Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Sidan använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.