Ärenden
Svensk Direktreklam
Uttalande 2020-01-10
Dnr 19-302
Anmälare:
En konsument
Motpart:
Svensk Direktreklam
Frågeställning:
Utdelning av oadresserad reklam till hushåll som undanbett sig sådan genom Nej tack-skylt
NIX-nämndens beslut:
Svensk Direktreklam har brutit mot 21 § marknadsföringslagen då de delat ut oadresserad reklam till en konsument som tydligt motsatt sig detta genom Nej tack-skylt
Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att hon tagit emot oadresserad reklam från Svensk Direktreklam, trots att hon med en Nej tack-skylt på sin brevlåda visat att hon inte ville ha oadresserad reklam.
Företagets uppgifter
Svensk Direktreklam har uppgett att utdelningen av oadresserad post skett på grund av ett misstag.
DM-nämndens bedömning
Oadresserad direktmarknadsföring trots Nej tack-skylt
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som har en s.k. Nej Tack-skylt på dörr/brevlåda eller motsvarande anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden genom oadresserad reklam.
Av underlaget framgår att Svensk Direktreklam delat ut den anmälda reklamen till en konsument som motsatt sig sådan reklam genom en Nej tack-skylt. Svensk Direktreklam har därför brutit mot 21 § marknadsföringslagen.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Etiska nämnden för direktmarknadsföring
Mattias Grundström
Sekreterare