Ärenden
Notar, Sköndal
Uttalande 2020-01-25
Dnr 19-328
Anmälare:
En konsument
Motpart:
Notar, Sköndal
Frågeställning:
Utdelning av oadresserad reklam till konsument som tydligt motsatt sig det med en Nej tack-skylt
NIX-nämndens beslut:
Notar har brutit mot 21 § marknadsföringslagen genom att dela ut oadresserad reklam till en konsument som tydligt motsatt sig det
Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att hon fått oadresserad reklam trots att hennes brevlåda har en Nej tack-skylt. Hon har även uppgett att hon tidigare bett företaget att inte kontakta henne.
Företagets uppgifter
Notar har underlåtit att yttra sig i ärendet.
DM-nämndens bedömning
Utdelning av oadresserad reklam till konsument som motsatt sig det
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till en enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som har en Nej tack-skylt på sin brevlåda anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden genom oadresserad reklam.
Notar har underlåtit att yttra sig i ärendet. DM-nämnden lägger därför anmälarens uppgifter till grund för bedömningen. Det framgår av anmälan att anmälaren tidigare har bett företaget att inte kontakta henne.
Företaget har brutit mot 21 § marknadsföringslagen genom att dela ut oadresserad reklam till en konsument som tydligt motsatt sig detta.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Etiska nämnden för direktmarknadsföring
Mattias Grundström e.u. Sofia Björkbacka
Sekreterare Beredningsjurist