Ärenden
Top Notch AB
Uttalande 2020-03-06
Dnr 19-357
Anmälare:
En konsument
Motpart:
Top Notch AB
Frågeställning:
Marknadsföring per telefon till konsument som tydligt motsatt sig det.
NIX-nämndens beslut:
Top Notch AB har brutit mot 21 § marknadsföringslagen eftersom företaget har ringt en konsument i direkt marknadsföringssyfte som tydligt motsatt sig det
Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att han blivit uppringd i direktmarknadsföringssyfte av Top Notch AB (företaget) trots att han tidigare har invänt mot att bli kontaktad av företaget i direktmarknadsföringssyfte.
Företagets uppgifter
Företaget har inte motsatt sig uppgift att anmälaren blivit uppringd av företaget. Företaget hävdar att de inte brutit mot marknadsföringslagen då de kontrollerat alla telefonnummer mot spärregistret NIX-Telefon samt tillägger att det är tillåtet att ringa två månader efter utförd kontroll mot NIX-Telefon.
DM-nämndens bedömning
Samtal till konsument som tydligt har motsatt sig det
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till en enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta.
DM-nämnden noterar att företaget yttrat sig med fokus på spärregistret NIX-Telefon. Frågan i detta ärende gäller dock inte att konsumenten varit spärrad i NIX-Telefon, utan att konsumenten bett företaget att inte kontakta honom, och därmed har motsatt sig direktreklam från företaget.
Av underlaget framgår att företaget har ringt anmälaren i direktmarknadsföringsändamål. Företaget har inte bemött frågan om konsumentens invändning mot direktreklam. DM-nämnden bedömer därför att företaget har brutit mot 21 § marknadsföringslagen genom att låta ringa en konsument som tydligt motsatt sig det.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Etiska nämnden för direktmarknadsföring
Mattias Grundström
Sekreterare