Till sidans huvudinnehåll

Ärenden

Sydsvenska Dagbladet

Uttalande 2020-03-05

Dnr 19-363

Anmälare:

En konsument

Motpart:

Sydsvenska Dagbladet

Frågeställning:

Marknadsföring per sms till konsument som tydligt motsatt sig det.

NIX-nämndens beslut:

Sydsvenska Dagbladet AB har brutit mot 19 § marknadsföringslagen genom att skicka sms-reklam till konsument utan samtycke

Anmälarens uppgifter

Anmälaren har uppgett att han har tagit emot sms-reklam från Sydsvenska Dagbladets AB (företaget) trots att han tidigare har avregistrerat sig från sådan reklam.

Företagets uppgifter

Företaget har underlåtit att inkomma med ett yttrande.

DM-nämndens bedömning

Sms-reklam till konsument som tydligt har motsatt sig det

Enligt 19 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring via sms till en konsument utan dennes samtycke på förhand.

Av underlaget framgår att konsumenten invänt mot att ta emot sms-reklam, samt att han trots detta. Mottagit sms-reklam från företaget.

Företaget har därför brutit mot 19 § marknadsföringslagen genom att skicka sms-reklam till en konsument som inte givit sitt samtycke till detta.

Med detta uttalande är ärendet avslutat.

Etiska nämnden för direktmarknadsföring

Mattias Grundström, Sekreterare

e.u. Sofia Björkbacka, Beredningsjurist

2020 Fällda Avgjorda ärenden SMS eller MMS

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Nix-telefon använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies