Ärenden
Sokrates Taverna
Uttalande 2020-04-08
Dnr 20-030
Anmälare:
En konsument
Motpart:
Sokrates Taverna
Frågeställning:
Utdelning av oadresserad reklam till hushåll som undanbett sig sådan genom Nej tack-skylt
NIX-nämndens beslut:
Sokrates Taverna har brutit mot 21 § marknadsföringslagen då de delat ut oadresserad reklam till en konsument som tydligt motsatt sig detta genom Nej tack-skylt
Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att han tagit emot oadresserad reklam från Sokrates Taverna (företaget) trots att han med en Nej tack-skylt på sin brevlåda visat att han inte ville ha oadresserad reklam.
Företagets uppgifter
Företaget har uppgett att den utdelade oadresserade reklamen troligen delats ut till följd av ett misstag av utdelaren. Företaget använder sig av ett externt företag för utdelningen av reklam. Företaget ber om ursäkt för det inträffade.
DM-nämndens bedömning
Oadresserad direktmarknadsföring trots Nej tack-skylt
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som har en s.k. Nej Tack-skylt på dörr/brevlåda eller motsvarande anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden genom oadresserad reklam.
Av underlaget framgår att företaget via en underleverantör låtit dela ut oadresserad reklam till anmälaren. DM-nämnden har tidigare uttalat sig om att ett företag har ett långtgående ansvar för sina underleverantörer. Företaget har därför brutit mot 21 § marknadsföringslagen genom att låta dela ut oadresserad reklam till någon som tydligt motsatt sig detta.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Etiska nämnden för direktmarknadsföring
Mattias Grundström, Sekreterare