Ärenden
Telenor Sverige AB
Uttalande 2020-04-08
Dnr 20-035
Anmälare:
En konsument
Motpart:
Telenor Sverige AB
Frågeställning:
Marknadsföring per telefon till konsument vars telefonnummer fanns i spärregistret NIX-Telefon
NIX-nämndens beslut:
Telenor Sverige AB har brutit mot 21 § marknadsföringslagen genom att ringa en konsument som tydligt motsatt sig det
Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att han har blivit uppringd av Telenor Sverige AB (företaget) trots att han är införd i spärregistret NIX- telefon.
Företagets uppgifter
Företaget har underlåtit att yttra sig i ärendet.
DM-nämndens bedömning
Direktmarknadsföring via telefon till konsumenter i NIX spärregister
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som anmält sina telefonnummer till spärregistret NIX-Telefon anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden per telefon.
Företaget har underlåtit att yttra sig i ärendet. DM-nämnden gör sin bedömning baserat på det underlag som kommit in till nämnden och finner att företaget brutit mot 21 § marknadsföringslagen genom att ringa en konsument som är införd i NIX-Telefon och därmed tydligt har motsatt sig sådana samtal.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Etiska nämnden för direktmarknadsföring
Mattias Grundström, Sekreterare
e.u. Sofia Björkbacka, Beredningsjurist