Ärenden
Viasat
Uttalande 2020-05-08
Dnr 20-037
Anmälare:
En konsument
Motpart:
Viasat
Frågeställning:
Marknadsföring per telefon till konsument som tydligt motsatt sig det
NIX-nämndens beslut:
Viasat har brutit mot 21 § marknadsföringslagen eftersom företaget har ringt en konsument i direktmarknadsföringssyfte som tydligt motsatt sig det
Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att han blivit uppringd i direkt marknadsföringssyfte trots att han tidigare har invänt ett flertal gånger mot att bli kontaktad av företaget i det syftet.
Företagets uppgifter
Viasat (företaget) har underlåtit att yttra sig i ärendet.
DM-nämndens bedömning
Samtal till konsument som tydligt har motsatt sig det
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till en enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta.
Företaget har underlåtit att yttra sig i ärendet. DM-nämnden lägger därför inkomna uppgifter till grund för bedömningen och finner att företaget har brutit mot 21 § marknadsföringslagen genom att ringa en konsument som motsatt sig kontakt från företaget i direktmarknadsföringssyfte.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Etiska nämnden för direktmarknadsföring
Mattias Grundström, Sekreterare
e.u. Sofia Björkbacka, Beredningsjurist