Ärenden
Hi3G Access AB
Uttalande 2020-05-08
Dnr 20-050
Anmälare:
En konsument
Motpart:
Hi3G Access AB
Frågeställning:
Marknadsföring per telefon till konsument vars telefonnummer fanns i spärregistret NIX-Telefon
NIX-nämndens beslut:
Hi3G Access AB har brutit mot 21 § marknadsföringslagen då de låtit ringa en konsument i direktmarknadsföringssyfte som tydligt har motsatt sig det
Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att han blivit uppringd av Hi3G Access AB (företaget) i direktmarknadsföringssyfte trots att han är införd i spärregistret NIX-Telefon.
Företagets uppgifter
Företaget har uppgett att deras telefonförsäljning bedrivs av en underleverantör. Efter efterforskning har företaget konstaterat att anmälaren blivit uppringd av underleverantören i syfte att bedriva företagsförsäljning samt att anmälaren felaktigt funnit med på en företagslista. Eftersom syftet med telefonsamtalet var telefonförsäljning gjordes ingen kontroll mot NIX-Telefon. Företaget beklagar incidenten.
DM-nämndens bedömning
Direktmarknadsföring via telefon till konsumenter i NIX spärregister
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som anmält sina telefonnummer till spärregistret NIX-Telefon anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden per telefon.
Av underlaget framgår att företaget har en underleverantör som sköter företagets telefonförsäljning. DM-nämnden har tidigare yttrat sig om att företag har ett långtgående ansvar för sina underleverantörer och finner därför att företaget har brutit mot 21 § marknadsföringslagen då de låtit ringa en konsument som tydligt motsatt sig det.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Etiska nämnden för direktmarknadsföring
Mattias Grundström, Sekreterare