Ärenden
Skandiamäklarna
Uttalande 2020-05-01
Dnr 20-052
Anmälare:
En konsument
Motpart:
Skandiamäklarna
Frågeställning:
Marknadsföring per telefon till en konsument vars telefonnummer fanns i spärregistret NIX-Telefon
NIX-nämndens beslut:
Skandiamäklarna har brutit mot 21 § marknadsföringslagen eftersom företaget har ringt en konsument i marknadsföringssyfte som tydligt motsatt sig det
Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att han blivit uppringd i marknadsföringssyfte av Skandiamäklarna (företaget) trots att han är införd i spärregistret NIX- Telefon och trots att han tidigare har bett företaget att inte kontakta honom.
Företagets uppgifter
Skandiamäklarna har underlåtit att yttra sig i ärendet.
DM-nämndens bedömning
Samtal till konsument som är med i NIX-Telefon
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till en enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som anmält sina telefonnummer till spärregistret NIX-Telefon anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden per telefon.
Företaget har underlåtit att yttra sig i ärendet. DM-nämnden lägger inkomna uppgifter till grund för bedömningen. Företaget har brutit mot 21 § marknadsföringslagen genom att ringa en konsument vars telefonnummer är infört i spärregistret NIX-Telefon och som tidigare har bett företaget att inte kontakta honom.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Etiska nämnden för direktmarknadsföring
Mattias Grundström, Sekreterare
e.u. Sofia Björkbacka, Beredningsjurist