Ärenden
Uniq Dialog
Uttalande 2020-04-17
Dnr 20-065
Anmälare:
En konsument
Motpart:
Uniq Dialog
Frågeställning:
Marknadsföring per telefon till konsument som tydligt motsatt sig det. Behandling av personuppgifter
NIX-nämndens beslut:
Anmälan lämnas i sin helhet utan åtgärd
Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att han blivit uppringd i direktmarknadsföringssyfte av Uniq Dialog (företaget) trots att han tidigare har bett företaget att inte kontakta honom.
Företagets uppgifter
Företaget har inte bestritt uppgift om att anmälaren ringts upp av företaget i direktmarknadsföringssyfte. Företaget har dock uppgett att anmälaren inte vid något tillfälle har svarat i telefon, och att företaget därför inte tagit emot anmälarensinvändning mot marknadsföringen. Företaget har vidare uppgett att anmälaren via e-post den 28 februari 2020 har begärt avregistrering från företagets direktmarknadsföring samt att företaget omedelbart efter invändningen upphört med marknadsföringen till anmälaren samt har bekräftat denna åtgärd för anmälaren via e-post.
DM-nämndens bedömning
Samtal till konsument som tydligt har motsatt sig det
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till en enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta.
Av underlaget framgår att företaget har ringt anmälaren i direktmarknadsföringsändamål utan att anmälaren har svarat. Anmälaren kan därför inte ha framfört sin begäran om avregistrering per telefon. Företaget har uppgett att de direkt vid anmälarens begäran om avregistrering per e-post upphört med telefonförsäljningen till anmälaren.
Anmälan lämnas därför i sin helhet utan åtgärd.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Etiska nämnden för direktmarknadsföring
Mattias Grundström, Sekreterare