Ärenden
Viasat
Uttalande 2020-06-18
Dnr 20-081
Anmälare:
En konsument
Motpart:
Viasat
Frågeställning:
Marknadsföring per telefon till konsument vars telefonnummer fanns i spärregistret NIX-Telefon. Behandling av personuppgifter
NIX-nämndens beslut:
Viasat har brutit mot 21 § marknadsföringslagen genom att låta ringa en konsument i direktmarknadsföringssyfte som var införd i NIX-Telefon. Anmälan lämnas delvis utan bifall
Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att han blivit uppringd av Viasat (företaget) trots att han är införd i spärregistret NIX- Telefon. Anmälaren har även uppgett att han via telefon och e-post har bett företaget att inte kontakta honom.
Företagets uppgifter
Företaget har underlåtit att yttra sig i ärendet.
DM-nämndens bedömning
Direktmarknadsföring via telefon till konsumenter i NIX spärregister
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som anmält sina telefonnummer till spärregistret NIX-Telefon anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden per telefon.
I reglerna för NIX-Telefon anges undantag där det är tillåtet att kontakta konsumenten trots anmälan till spärregistret. Ett sådant undantag är när det föreligger ett etablerat kundförhållande (ingånget avtal) mellan marknadsföraren och konsumenten och samtalet avser erbjudanden om samma typ av varor eller tjänster. Ett kundförhållande ska normalt anses bestå upp till 12 månader efter det att avtalsförpliktelserna fullgjorts. Ett annat undantag är när konsumenten lämnat sitt uttryckliga medgivande till att bli kontaktad.
Företaget har underlåtit att yttra sig i frågan. DM-nämnden gör en bedömning baserad på ankommet underlag. Av underlaget framgår företaget har brutit mot 21 § marknadsföringslagen genom att kontakta en konsument som tydligt motsatt sig det.
Behandling av personuppgifter
EU:s förordning om personuppgifter (GDPR) reglerar bland annat hur ett företag får behandla personuppgifter i sin verksamhet. Av artikel 5 framgår ett krav på att behandling av personuppgifter ska vara laglig. Artikel 6 räknar upp de lagliga grunder som kan användas. Enligt artikel 21.3 få personuppgifter inte längre behandlas för direkt marknadsföring om den registrerade invänder mot det.
Företaget har underlåtit att yttra sig i frågan. DM-nämnden låter ankommet underlag ligga till grund för bedömningen. DM-nämnden finner det inte visat att anmälaren har begärt avregistrering från direktmarknadsföring från företaget. Anmälan lämnas i denna del utan åtgärd.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Etiska nämnden för direktmarknadsföring
Mattias Grundström, Sekreterare
Sofia Björkbacka, Beredningsjurist