Ärenden
Härjedals Kök AB
Uttalande 2020-06-18
Dnr 20-084
Anmälare:
En konsument
Motpart:
Härjedals Kök
Frågeställning:
Utdelning av oadresserad reklam till konsument som tydligt motsatt sig det med en Nej tack-skylt
NIX-nämndens beslut:
Härjedals Kök AB har brutit mot 21 § marknadsföringslagen genom att dela ut oadresserad reklam till en konsument som tydligt motsatt sig det
Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att han fått oadresserad reklam trots att hans brevlåda har en Nej tack-skylt.
Företagets uppgifter
Härjedals Kök (företaget) har underlåtit att yttra sig i ärendet.
DM-nämndens bedömning
Utdelning av oadresserad reklam till konsument som motsatt sig det
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till en enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som har en Nej tack-skylt på sin brevlåda anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden genom oadresserad reklam.
Företaget har underlåtit att yttra sig i ärendet. DM-nämnden lägger därför inkomna uppgifter till grund för bedömningen. Företaget har brutit mot 21 § marknadsföringslagen genom att dela ut oadresserad reklam till en konsument som tydligt motsatt sig detta.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Etiska nämnden för direktmarknadsföring
Mattias Grundström, Sekreterare
e.u. Sofia Björkbacka, Beredningsjurist