Ärenden
Svensk Låneförmedling AB
Uttalande 2020-08-03
Dnr 20-103
Anmälare:
En konsument
Motpart:
Svensk Låneförmedling AB
Frågeställning:
Marknadsföring per telefon till konsument som tydligt motsatt sig det
NIX-nämndens beslut:
Svensk Låneförmedling har brutit mot 21 § marknadsföringslagen genom att ringa en konsument i marknadsföringssyfte som tydligt motsatt sig det
Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att hon blivit uppringd i direktmarknadsföringssyfte av Svensk Låneförmedling AB (företaget) den 16 april 2020 trots att hon tidigare har bett företaget att inte kontakta henne.
Företagets uppgifter
Företaget har underlåtit att yttra sig i ärendet.
DM-nämndens bedömning
Samtal till konsument som tydligt har motsatt sig det
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till en enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta.
Företaget har underlåtit att yttra sig i frågan. DM-nämnden lägger inkomna uppgifter till grund för bedömningen. Företaget har brutit mot 21 § marknadsföringslagen genom att ringa en konsument i marknadsföringssyfte trots att konsumenten tidigare motsatt sig detta.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Etiska nämnden för direktmarknadsföring
Mattias Grundström, Sekreterare
e.u. Sofia Björkbacka, Beredningsjurist