Ärenden
Magdas fönsterputs i Sverige AB
Uttalande 2020-08-31
Dnr 20-122
Anmälare:
En konsument
Motpart:
Magdas fönsterputs i Sverige AB
Frågeställning:
Utdelning av oadresserad reklam till hushåll som undanbett sig sådan genom Nej tack-skylt
NIX-nämndens beslut:
Magdas fönsterputs i Sverige AB har agerat i strid med 21 § marknadsföringslagen då de låtit dela ut oadresserad reklam till en konsument som tydligt motsatt sig detta
Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att han tagit emot oadresserad reklam från Magdas fönsterputs i Sverige AB trots att han med en Nej tack-skylt på sin brevlåda visat att han inte ville ha oadresserad reklam.
Företagets uppgifter
Magdas fönsterputs i Sverige AB (företaget) har underlåtit att yttra sig i ärendet.
NIX-nämndens bedömning
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som har en s.k. Nej Tack-skylt på dörr/brevlåda eller motsvarande anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden genom oadresserad reklam.
Företaget har underlåtit att yttra sig i frågan. NIX-nämnden gör sin bedömning baserad på det material som inkommit till nämnden. Bedömningen baseras därför på anmälarens uppgifter i detta fall.
NIX-nämnden bedömer att Magdas fönsterputs i Sverige AB agerat i strid med 21 § marknadsföringslagen genom att låta dela ut oadresserad reklam till en konsument som motsatt sig det.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
NIX-nämnden
Mattias Grundström, Sekreterare
e.u. Sofia Björkbacka, Beredningsjurist