Ärenden
Svensk Fastighetsförmedling, Göteborg
Uttalande 2020-06-29
Dnr 20-124
Anmälare:
En konsument
Motpart:
Svensk Fastighetsförmedling, Göteborg
Frågeställning:
Utdelning av oadresserad reklam till konsument som tydligt motsatt sig det med en Nej tack-skylt
NIX-nämndens beslut:
Svensk Fastighetsförmedling har brutit mot 21 § marknadsföringslagen genom att dela ut oadresserad reklam till en konsument som tydligt motsatt sig det
Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att han fått oadresserad reklam av Svensk Fastighetsförmedling (företaget) trots att hans brevlåda har en Nej tack-skylt.
Företagets uppgifter
Företaget har uppgett att utdelaren troligtvis har bortsett från sina instruktioner från företaget gällande utdelningen av reklam. Företaget beklagar incidenten och ber om ursäkt till anmälaren.
DM-nämndens bedömning
Utdelning av oadresserad reklam till konsument som motsatt sig det
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till en enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som har en Nej tack-skylt på sin brevlåda anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden genom oadresserad reklam.
Av underlaget framgår att anmälaren tydligt motsatt sig oadresserad reklam och trots detta mottagit den typen av reklam.
Företaget har brutit mot 21 § marknadsföringslagen genom att dela ut oadresserad reklam till en konsument som tydligt motsatt sig detta.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Etiska nämnden för direktmarknadsföring
Mattias Grundström, Sekreterare