Till sidans huvudinnehåll

Ärenden

Eriks Fönsterputs, Höganäs

Uttalande 2020-06-29

Dnr 20-128

Anmälare:

En konsument

Motpart:

Eriks Fönsterputs, Höganäs

Frågeställning:

Marknadsföring per telefon till konsument som tydligt motsatt sig det

NIX-nämndens beslut:

Anmälan lämnas utan åtgärd

Anmälarens uppgifter

Anmälaren har uppgett att hon blivit uppringd i direktmarknadsföringssyfte av Eriks Fönsterputs (företaget) den 22 maj 2020 trots att hon tidigare har bett företaget att inte kontakta henne.

Företagets uppgifter

Företaget har uppgett att de inte i någon kanal (e-post etc.) hittat anmälarens begäran om att inte bli kontaktad. Företaget har bekräftat att de ringt anmälaren två gånger, en gång utan svar och under det andra samtalet tackade anmälaren nej till erbjudandet.

DM-nämndens bedömning

Samtal till konsument som tydligt har motsatt sig det

Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till en enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta.

Av underlaget framgår att företaget har kontaktat anmälaren två gånger. Det är dock inte visat att anmälaren har motsatt sig kontakt från företaget. Anmälan lämnas därför utan åtgärd.

Med detta uttalande är ärendet avslutat.

Etiska nämnden för direktmarknadsföring

Mattias Grundström, Sekreterare

2020 Friade Avgjorda ärenden Telemarketing

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Nix-telefon använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies