Ärenden
Eriks Fönsterputs, Höganäs
Uttalande 2020-06-29
Dnr 20-128
Anmälare:
En konsument
Motpart:
Eriks Fönsterputs, Höganäs
Frågeställning:
Marknadsföring per telefon till konsument som tydligt motsatt sig det
NIX-nämndens beslut:
Anmälan lämnas utan åtgärd
Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att hon blivit uppringd i direktmarknadsföringssyfte av Eriks Fönsterputs (företaget) den 22 maj 2020 trots att hon tidigare har bett företaget att inte kontakta henne.
Företagets uppgifter
Företaget har uppgett att de inte i någon kanal (e-post etc.) hittat anmälarens begäran om att inte bli kontaktad. Företaget har bekräftat att de ringt anmälaren två gånger, en gång utan svar och under det andra samtalet tackade anmälaren nej till erbjudandet.
DM-nämndens bedömning
Samtal till konsument som tydligt har motsatt sig det
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till en enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta.
Av underlaget framgår att företaget har kontaktat anmälaren två gånger. Det är dock inte visat att anmälaren har motsatt sig kontakt från företaget. Anmälan lämnas därför utan åtgärd.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Etiska nämnden för direktmarknadsföring
Mattias Grundström, Sekreterare