Ärenden
Uttalande 2020-10-29
Dnr 20-219
Anmälare:
En konsument
Motpart:
Viasat AB
Frågeställning:
Marknadsföring per telefon till konsument vars telefonnummer fanns i spärregistret NIX-Telefon
NIX-nämndens beslut:
Anmälan lämnas utan åtgärd
Anmälaren har uppgett att han blivit uppringd av Viasat AB (företaget) trots att han tydligt motsatt sig detta.
Företaget har uppgett att deras anlitade callcenter Dependia AB ringt till en familjemedlem till anmälaren varpå dennes nummer ej är infört i NIX telefon. Denne har sedan hänvisat telefonsamtalet till anmälaren som sedan pratat med säljaren. Eftersom hela samtal inte spelas in samt att det ej går att få fram samtalshistorik från Dependia AB kan företaget varken styrka eller dementera att detta har inträffat. Alla telefonnummer som skickas till Dependia AB har matchats mot NIX telefon.
Direktmarknadsföring via telefon till konsumenter i NIX spärregister
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som anmält sina telefonnummer till spärregistret NIX-Telefon anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden per telefon.
I reglerna för NIX-Telefon anges undantag där det är tillåtet att kontakta konsumenten trots anmälan till spärregistret. Ett sådant undantag är när det föreligger ett etablerat kundförhållande (ingånget avtal) mellan marknadsföraren och konsumenten och samtalet avser erbjudanden om samma typ av varor eller tjänster. Ett kundförhållande ska normalt anses bestå upp till 12 månader efter det att avtalsförpliktelserna fullgjorts. Ett annat undantag är när konsumenten lämnat sitt uttryckliga medgivande till att bli kontaktad.
Av underlaget framgår motstridiga uppgifter varför NIX nämnden inte kan tillmäta någon parts uppgifter större tilltro.
Ärendet lämnas utan åtgärd.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.
NIX-nämnden
Mattias Grundström, Sekreterare