Till sidans huvudinnehåll

Ärenden

E.ON Sverige AB

Uttalande 2020-10-02

Dnr 20-230

Anmälare:

En konsument

Motpart:

E.ON Sverige AB

Frågeställning:

Marknadsföring per telefon till konsument vars telefonnummer fanns i spärregistret NIX-Telefon

NIX-nämndens beslut:

E.ON Sverige AB har brutit mot 21 § marknadsföringslagen genom att ringa en konsument som tydligt motsatt sig det

Anmälarens uppgifter

Anmälaren har uppgett att hon blivit uppringd av E.ON Sverige AB (företaget) trots att hon tydligt motsatt sig detta.

Företagets uppgifter

Företaget har uppgett att anmälaren har blivit uppringd vid två tillfällen, 2020-07-14 och 2020-07-15. Vid första samtalstillfället har den uppringande säljaren registrerat att företaget ska återkomma till anmälaren, vilket företaget bedömer som att säljaren missförstått anmälaren. Företaget vidhåller detta eventuella fel och har även påbörjat ett arbete med att se över rutinerna vid utringande verksamhet.

NIX-nämndens bedömning

Direktmarknadsföring via telefon till konsument som tydligt motsatt sig detta

Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Av underlaget framgår att E.ON Sverige AB har därför brutit mot 21 § marknadsföringslagen genom att ringa en konsument som tydligt motsatt sig detta.

Med detta uttalande är ärendet avslutat.

Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.

NIX-nämnden

Mattias Grundström, Sekreterare

2020 Fällda Avgjorda ärenden Telemarketing

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Nix-telefon använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies