Ärenden
Telia Sverige AB
Uttalande 2020-10-01
Dnr 20-336
Anmälare:
En konsument
Motpart:
Telia Sverige AB
Frågeställning:
Marknadsföring per telefon till konsument vars telefonnummer fanns i spärregistret NIX-Telefon
NIX-nämndens beslut:
Anmälan lämnas utan åtgärd
Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att han blivit uppringd av Telia Sverige AB (företaget) trots att han är införd i spärregistret NIX- telefon.
Företagets uppgifter
Företaget har uppgett att det föreligger ett etablerat kundförhållande (ingånget avtal) mellan marknadsföraren (Telia/Halebop) och anmälaren. Företaget kommer att vidta åtgärder för att anmälaren inte ska bli kontaktad i marknadsföringssyfte.
NIX-nämndens bedömning
Direktmarknadsföring via telefon till konsumenter i NIX spärregister
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som anmält sina telefonnummer till spärregistret NIX-Telefon anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden per telefon.
I reglerna för NIX-Telefon anges undantag där det är tillåtet att kontakta konsumenten trots anmälan till spärregistret. Ett sådant undantag är när det föreligger ett etablerat kundförhållande (ingånget avtal) mellan marknadsföraren och konsumenten och samtalet avser erbjudanden om samma typ av varor eller tjänster. Ett kundförhållande ska normalt anses bestå upp till 12 månader efter det att avtalsförpliktelserna fullgjorts. Ett annat undantag är när konsumenten lämnat sitt uttryckliga medgivande till att bli kontaktad.
Av underlaget framgår att Telia Sverige AB har kontaktat anmälaren i egenskap av kund och har därför ej brutit mot 21 § marknadsföringslagen genom att ringa en konsument som var införd i NIX-telefon.
Anmälan lämnas utan åtgärd.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.
NIX-nämnden
Mattias Grundström, Sekreterare