Ärenden
Pizzeria Tre Kronor
Uttalande 2022-02-21
Dnr 21-180
Anmälare:
En konsument
Motpart:
Pizzeria Tre Kronor
Frågeställning:
Marknadsföring per post till konsument med Nej Tack-skylt
NIX-nämndens beslut:
Pizzeria Tre Kronor har brutit mot 21 § marknadsföringslagen genom att skicka oadresserad reklam till en konsument som tydligt motsatt sig det
Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att hon mottagit oadresserad reklam från Pizzeria Tre Kronor trots att hon tydligt motsatt sig detta.
Företagets uppgifter
Pizzeria Tre Kronor har underlåtit att yttra sig i ärendet.
NIX-nämndens bedömning
Direktmarknadsföring via utskick till konsumenter med Nej Tack-skylt
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som har en s.k. Nej Tack-skylt på dörr/brevlåda eller motsvarande anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden genom oadresserad reklam.
NIX-nämnden baserar sin bedömning på det underlag som kommit in till nämnden. Eftersom Pizzeria Tre Kronor har underlåtit att uttala sig i ärendet lägger NIX-nämnden anmälarens uppgifter till grund för sin bedömning i ärendet.
Av anmälarens uppgifter framgår att Pizzeria Tre Kronor skickat oadresserad reklam till henne trots att hon har en Nej Tack-skylt uppsatt på sin brevlåda. NIX-nämnden finner mot bakgrund av detta att Pizzeria Tre Kronor agerat i strid med 21 § marknadsföringslagen genom att skicka oadresserad reklam till en konsument som tydligt motsatt sig det.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
NIX-nämnden
Mattias Grundström, Sekreterare