Ärenden
Tele2
Uttalande 2021-12-17
Dnr 21-194
Anmälare:
En konsument
Motpart:
Tele2
Frågeställning:
Marknadsföring via telefon till konsument vars telefonnummer fanns i spärregistret NIX-Telefon.
NIX-nämndens beslut:
Tele2 har agerat i strid med 21 § marknadsföringslagen genom att ringa en konsument i marknadsföringssyfte som tydligt motsatt sig det
Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att han har blivit uppringd av Tele2 den 29 oktober 2021 trots att hans telefonnummer är registrerat i spärregistret NIX-telefon.
Företagets uppgifter
Tele2 har uppgett att deras leverantör av telefonnummer har kontrollerat anmälarens nummer mot NIX-telefon den 27 oktober 2021 och fått svar att numret inte var infört i spärregistret vid tillfället.
NIX-nämndens bedömning
Direktmarknadsföring via telefon till konsumenter i NIX spärregister
Enligt 21 § marknadsföringslagen (2008:486) är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som anmält sina telefonnummer till spärregistret NIX-Telefon anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden per telefon. Enligt underlaget har Tele2 ringt anmälaren för att dennes telefonnummer enligt Tele2:s leverantör inte var spärrad vid tiden för samtalet. Efter NIX-nämndens kontroll mot NIX-telefon framgår dock att anmälaren har varit spärrad i NIX-telefon sedan 9 december 2013. Tele2 har därmed låtit ringa en konsument som var spärrad i NIX-Telefon och som därmed tydligt motsatt sig sådan reklam. NIX-nämnden finner att Tele2 därför har agerat i strid med 21 § marknadsföringslagen.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.
NIX-nämnden
Mattias Grundström, Sekreterare