Till sidans huvudinnehåll

Ärenden

Onelund & Co AB

Uttalande 2022-01-28

Dnr 21-196

Anmälare:

En konsument

Motpart:

Onelund & Co AB

Frågeställning:

Tyst samtal

NIX-nämndens beslut:

Onelund & Co AB har agerat i strid med god sed vid marknadsföring då de ringt ett tyst samtal till en konsument utan att ringa upp och förklara varför det hände för konsumenten

Anmälarens uppgifter

Anmälaren har uppgett att han har blivit uppringd av Onelund & Co AB (företaget) den 23 oktober 2021 men att företaget direkt lagt på när han svarat.

Företagets uppgifter

Företaget har uppgett att de ringer på uppdrag av ett företag där anmälaren är kund sedan tidigare. Företaget har vidare anfört att samtalet inte är ett tyst samtal. I det aktuella fallet rör det sig om att uppringaren av någon anledning har avbrutit samtalet eller att kunden har haft telefonsvarare. Företaget har slutligen uppgett att om företaget råkar ringa ett tyst samtal så ringer företaget upp igen med en agent och förklarar för konsumenten varför det föregående samtalet var tyst.

NIX-nämndens bedömning

Tysta samtal

Tysta samtal strider mot god sed vid direkt marknadsföring. Av Swedmas Etiska regler för försäljning och marknadsföring över telefon till konsument ska uppringaren efter ett tyst samtal ringa upp konsumenten med en agent och förklara varför det förra samtalet var tyst.

Underlaget visar att företaget motsätter sig uppgift om att de ska ha ringt ett tyst samtal till anmälaren. Företaget har uppgett att uppringaren har avbrutit samtalet eller att samtalet endast nått anmälarens telefonsvarare.

NIX-nämnden anser att företaget har möjlighet att utreda vad som har hänt under samtalet, men att företaget inte har visat varför samtalet avbröts. NIX-nämnden bedömer att företaget har agerat i strid med god sed vid marknadsföring då de har ringt ett tyst samtal till en konsument.

Med detta uttalande är ärendet avslutat.

Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.

NIX-nämnden

Mattias Grundström, Sekreterare

2022 Fällda Telemarketing Avgjorda ärenden

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Nix-telefon använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies