Ärenden
Onelund & Co AB
Uttalande 2022-01-28
Dnr 21-196
Anmälare:
En konsument
Motpart:
Onelund & Co AB
Frågeställning:
Tyst samtal
NIX-nämndens beslut:
Onelund & Co AB har agerat i strid med god sed vid marknadsföring då de ringt ett tyst samtal till en konsument utan att ringa upp och förklara varför det hände för konsumenten
Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att han har blivit uppringd av Onelund & Co AB (företaget) den 23 oktober 2021 men att företaget direkt lagt på när han svarat.
Företagets uppgifter
Företaget har uppgett att de ringer på uppdrag av ett företag där anmälaren är kund sedan tidigare. Företaget har vidare anfört att samtalet inte är ett tyst samtal. I det aktuella fallet rör det sig om att uppringaren av någon anledning har avbrutit samtalet eller att kunden har haft telefonsvarare. Företaget har slutligen uppgett att om företaget råkar ringa ett tyst samtal så ringer företaget upp igen med en agent och förklarar för konsumenten varför det föregående samtalet var tyst.
NIX-nämndens bedömning
Tysta samtal
Tysta samtal strider mot god sed vid direkt marknadsföring. Av Swedmas Etiska regler för försäljning och marknadsföring över telefon till konsument ska uppringaren efter ett tyst samtal ringa upp konsumenten med en agent och förklara varför det förra samtalet var tyst.
Underlaget visar att företaget motsätter sig uppgift om att de ska ha ringt ett tyst samtal till anmälaren. Företaget har uppgett att uppringaren har avbrutit samtalet eller att samtalet endast nått anmälarens telefonsvarare.
NIX-nämnden anser att företaget har möjlighet att utreda vad som har hänt under samtalet, men att företaget inte har visat varför samtalet avbröts. NIX-nämnden bedömer att företaget har agerat i strid med god sed vid marknadsföring då de har ringt ett tyst samtal till en konsument.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.
NIX-nämnden
Mattias Grundström, Sekreterare