Ärenden
Vitalplus
Uttalande 2022-03-31
Dnr 22-050
Anmälare:
En konsument
Motpart:
Vitalplus
Frågeställning:
Marknadsföring per telefon till konsument vars telefonnummer fanns i spärregistret NIX-Telefon.
NIX-nämndens beslut:
Vitalplus har brutit mot 21 § marknadsföringslagen genom att ringa en konsument som tydligt motsatt sig det.
Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att han blivit uppringd av Vitalplus den 18 februari 2022 trots att han är införd i spärregistret NIX- telefon.
Företagets uppgifter
Vitalplus har underlåtit att yttra sig i ärendet.
NIX-nämndens bedömning
Direktmarknadsföring via telefon till konsumenter i NIX spärregister
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som anmält sina telefonnummer till spärregistret NIX-Telefon anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden per telefon.
I reglerna för NIX-Telefon anges undantag där det är tillåtet att kontakta konsumenten trots anmälan till spärregistret. Ett sådant undantag är när det föreligger ett etablerat kundförhållande (ingånget avtal) mellan marknadsföraren och konsumenten och samtalet avser erbjudanden om samma typ av varor eller tjänster. Ett kundförhållande ska normalt anses bestå upp till 12 månader efter det att avtalsförpliktelserna fullgjorts. Ett annat undantag är när konsumenten lämnat sitt uttryckliga medgivande till att bli kontaktad.
Vitalplus har underlåtit att yttra sig i ärendet. NIX-nämnden gör sin bedömning baserat på det material som kommit in till nämnden och baserar därför sin bedömning på anmälarens uppgifter. Underlaget visar att Vitalplus har ringt en konsument som var spärrad i NIX-telefon.
Vitalplus har därför brutit mot 21 § marknadsföringslagen genom att rikta reklam mot en konsument som tydligt motsatt sig det.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
NIX-nämnden
Mattias Grundström, Sekreterare