Ärenden
Bonnier Publications
Uttalande 2022-09-23
Dnr 22-095
Anmälare:
En konsument
Motpart:
Bonnier Publications
Frågeställning:
Marknadsföring per telefon till konsument vars telefonnummer fanns i spärregistret NIX-Telefon.
NIX-nämndens beslut:
Bonnier Publications har brutit mot 21 § marknadsföringslagen genom att ringa en konsument som tydligt motsatt sig det.
Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att han blivit uppringd av Bonnier Publications trots att han är införd i spärregistret NIX- telefon. Anmälaren har uppgett att han visserligen prenumererat på Illustrerad Vetenskap tidigare men att detta var två år sedan.
Företagets uppgifter
Bonnier Publications har underlåtit att yttra sig i ärendet.
NIX-nämndens bedömning
Direktmarknadsföring via telefon till konsumenter i NIX spärregister
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som anmält sina telefonnummer till spärregistret NIX-Telefon anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden per telefon.
I reglerna för NIX-Telefon anges undantag där det är tillåtet att kontakta konsumenten trots anmälan till spärregistret. Ett sådant undantag är när det föreligger ett etablerat kundförhållande (ingånget avtal) mellan marknadsföraren och konsumenten och samtalet avser erbjudanden om samma typ av varor eller tjänster. Ett kundförhållande ska normalt anses bestå upp till 12 månader efter det att avtalsförpliktelserna fullgjorts. Ett annat undantag är när konsumenten lämnat sitt uttryckliga medgivande till att bli kontaktad.
NIX-nämnden baserar sin bedömning på det underlag som kommit in till nämnden. Eftersom Bonnier Publications har underlåtit att yttra sig i ärendet lägger NIX-nämnden anmälarens uppgifter till grund för sin bedömning i ärendet.
Av underlaget i ärendet framgår det att anmälarens telefonnummer är registrerat i spärregistret NIX-telefon. Enligt anmälarens uppgifter har Bonnier Publications trots detta kontaktat anmälaren i marknadsföringssyfte. Något undantag har inte visats tillämpligt i ärendet. Mot bakgrund av detta bedömer NIX-nämnden att Bonnier Publications brutit mot 21 § marknadsföringslagen genom att ringa en konsument vars telefonnummer är registrerat i spärregistret NIX-telefon.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.
NIX-nämnden
Mattias Grundström, Sekreterare