Ärenden
Motala Energi
Uttalande 2022-08-15
Dnr 22-120 samt 22-121
Anmälare:
Två konsumenter
Motpart:
Motala Energi
Frågeställning:
Marknadsföring via telefon till konsument vars telefonnummer fanns i spärregistret NIX-Telefon.
NIX-nämndens beslut:
Motala Energi har agerat i strid med 21 § marknadsföringslagen genom att ringa en konsument i marknadsföringssyfte som tydligt motsatt sig det.
Anmälarnas uppgifter
Anmälarna har uppgett att de har blivit uppringda av Motala Energi trots att deras telefonnummer är registrerade i spärregistret NIX-telefon.
Företagets uppgifter
Motala Energi har uppgett att telefonnumren inte tillhör deras listor och att deras återförsäljare på eget bevåg kontaktat de två anmälarna. Motala Energi har uppgett att de inte kan svara på varför, om det är för referens eller hur återförsäljaren har tänkt. Motala Energi har slutligen beklagat det inträffade.
NIX-nämndens bedömning
Direktmarknadsföring via telefon till konsumenter i NIX spärregister
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som anmält sina telefonnummer till spärregistret NIX-Telefon anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden per telefon.
Enligt god affärssed gäller, som långtgående huvudregel, att annonsören i princip ansvarar strikt för sin marknadsföring (jfr 23 § marknadsföringslagen). Därvid ingår samtliga åtgärder inklusive dem vidtagna av en (tillfällig) samarbetspartner. Avsteg från huvudregeln riskerar att medföra en ansvarsmässig urvattning där annonsören alltför lättvindigt kan frånhända sig ansvaret. Utrymmet för undantag från nyss nämnda huvudregel är således mycket begränsat. För att ett undantag ska komma ifråga torde normalt krävas att annonsören kan påvisa att denne gjort vad som skäligen kan krävas för att en sådan situation inte ska uppkomma. Vid upprepade förseelser torde det närmast krävas extra ordinära omständigheter för att undantag ska komma ifråga.
Underlaget som presenterats i ärendet är knapphändigt och det framgår inte vad orsaken är till att anmälarna blivit uppringda trots att de registrerat sitt respektive telefonnummer i spärregistret NIX-telefon. Motala Energi kan inte anses ha visat att de gjort vad som skäligen kan krävas för att en sådan här situation inte skall uppkomma, något skäl att göra avsteg från huvudregeln ansvar om föreligger därför inte.
NIX-nämnden finner mot bakgrund av detta attMotala Energi har brutit mot 21 § marknadsföringslagen genom att ringa två konsumenter i marknadsföringssyfte som tydligt motsatt sig sådan kontakt
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.
NIX-nämnden
Mattias Grundström, Sekreterare