Ärenden
Uttalande 2022-08-22
Dnr 22-136
Anmälare:
En konsument
Motpart:
Svensk Fastighetsförmedling AB, Nacka
Frågeställning:
Oadresserad reklam till konsument med Nej Tack-skylt
NIX-nämndens beslut:
Svensk Fastighetsförmedling har brutit mot 21 § marknadsföringslagen genom att skicka oadresserad reklam till en konsument som tydligt motsatt sig det
Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att han mottagit oadresserad reklam från Svensk Fastighetsförmedling AB trots att han tydligt motsatt sig detta med en Nej Tack-skylt på brevlådan.
Företagets uppgifter
Svensk Fastighetsförmedling har underlåtit att yttra sig i ärendet.
NIX-nämndens bedömning
Direktmarknadsföring via utskick till konsumenter med Nej Tack-skylt
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som har en s.k. Nej Tack-skylt på dörr/brevlåda eller motsvarande anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden genom oadresserad reklam.
NIX-nämnden baserar sin bedömning på det underlag som kommit in till nämnden. Eftersom Svensk Fastighetsförmedling har underlåtit att yttra sig i ärendet lägger NIX-nämnden anmälarens uppgifter till grund för sin bedömning i ärendet.
Enligt anmälarens uppgifter har Svensk Fastighetsförmedling delat ut oadresserad reklam till honom trots att hans brevlåda är försedd med en nej-tackdekal. Något undantag har inte visats tillämpligt i ärendet. Mot bakgrund av detta bedömer NIX-nämnden attSvensk Fastighetsförmedling brutit mot 21 § marknadsföringslagen genom att skicka oadresserad reklam till en konsument som tydligt motsatt sig det.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.
NIX-nämnden
Mattias Grundström, Sekreterare