Till sidans huvudinnehåll

Ärenden

Länsförsäkringar Fastighetsförmedling

Uttalande 2022-09-24

Dnr 22-219

Anmälare:

En konsument

Motpart:

Länsförsäkringar Fastighetsförmedling

Frågeställning:

Marknadsföring via telefon till konsument vars telefonnummer fanns i spärregistret NIX-Telefon

NIX-nämndens beslut:

Länsförsäkringar Fastighetsförmedling har agerat i strid med 21 § marknadsföringslagen genom att ringa en konsument i marknadsföringssyfte som tydligt motsatt sig det.

Anmälarens uppgifter

Anmälaren har uppgett att han har blivit uppringd av Länsförsäkringar Fastighetsförmedling trots att hans telefonnummer är registrerat i spärregistret NIX-telefon.

Företagets uppgifter

Länsförsäkringar Fastighetsförmedling har uppgett att franchisetagarbolag i fråga är väldigt nogranna med att inte kontakta konsumenter som har spärrat sitt telefonnummer i NIX-telefon och har instruerat de anställda om detta. Företaget har vidare uppgett att mäklaren förklarat att han ringde denna kund av misstag under sin praktikperiod på kontoret och ber så hemskt mycket om ursäkt för detta.

Företaget har vidare uppgett att de ser allvarligt på det inträffade, att de vill be anmälaren om ursäkt samt att det är viktigt för dem att följa de regelverk och affärsseder som är tillämpliga i vår verksamhet, inklusive god marknadsföringssed och marknadsföringslagens bestämmelser. Slutligen har företaget uppgett att de efter det inträffade har diskuterat händelsen med de anställda, samt förbättrat våra rutiner för att undvika att liknande händelser inträffar igen.

NIX-nämndens bedömning

Direktmarknadsföring via telefon till konsumenter i NIX spärregister

Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som anmält sina telefonnummer till spärregistret NIX-Telefon anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknads­föringserbjudanden per telefon.

Det är i ärendet ostridigt att Länsförsäkringar Fastighetsförmedling har kontaktat anmälaren i marknadsföringssyfte trots att anmälarens telefonnummer varit registrerat i spärregistret NIX-telefon. Omständigheterna har inte varit sådana att något undantag är tillämpligt i ärendet. Länsförsäkringar Fastighetsförmedling har därmed agerat i strid med 21 § marknadsföringslagen då de kontaktat en konsument i marknadsföringssyfte trots att denne tydligt motsatt sig sådan kontakt.

Med detta uttalande är ärendet avslutat.

Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.

NIX-nämnden

Mattias Grundström, Sekreterare

2022 Fällda Telemarketing Avgjorda ärenden
Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Nix-telefon använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.