Ärenden
Uttalande 2022-10-26
Dnr 22-264
Anmälare:
En konsument
Motpart:
Länsförsäkringar Fastighetsförmedling, Stockholm
Frågeställning:
Oadresserad reklam till konsument med Nej Tack-skylt
NIX-nämndens beslut:
Länsförsäkringar Fastighetsförmedling AB har brutit mot 21 § marknadsföringslagen genom att skicka oadresserad reklam till en konsument som tydligt motsatt sig det
Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att hon mottagit oadresserad reklam från Länsförsäkringar Fastighetsförmedling AB den 2022-08-12 trots att hon tydligt motsatt sig detta med en Nej Tack-skylt på brevlådan.
Företagets uppgifter
Länsförsäkringar Fastighetsförmedling AB har underlåtit att yttra sig i ärendet.
NIX-nämndens bedömning
Direktmarknadsföring via utskick till konsumenter med Nej Tack-skylt
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som har en s.k. Nej Tack-skylt på dörr/brevlåda eller motsvarande anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden genom oadresserad reklam.
NIX-nämnden baserar sin bedömning på det underlag som kommit in till nämnden. Eftersom Länsförsäkringar Fastighetsförmedling AB har underlåtit att yttra sig i ärendet låter NIX-nämnden anmälarens uppgift ligga till grund för bedömningen.
Enligt anmälarens uppgifter har Länsförsäkringar Fastighetsförmedling AB skickat oadresserad reklam trots att hennes brevlåda är försedd med en Nej Tack-skylt. Mot bakgrund av detta bedömer NIX-nämnden att Länsförsäkringar Fastighetsförmedling AB brutit mot 21 § marknadsföringslagen genom att skicka oadresserad reklam till en konsument som tydligt motsatt sig det.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
NIX-nämnden
Mattias Grundström, Sekreterare