Ärenden
Briljant Service AB
Uttalande 2022-11-08
Dnr 22-292
Anmälare:
En konsument
Motpart:
Briljant Service AB
Frågeställning:
Oadresserad reklam till konsument med Nej Tack-skylt
NIX-nämndens beslut:
Briljant Service har brutit mot 21 § marknadsföringslagen genom att skicka oadresserad reklam till en konsument som tydligt motsatt sig det
Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att hon mottagit oadresserad reklam från Briljant Service AB den 9/9/2022 trots att hon tydligt motsatt sig detta med en Nej Tack-skylt på brevlådan.
Företagets uppgifter
Briljant Service har underlåtit att yttra sig i ärendet.
NIX-nämndens bedömning
Direktmarknadsföring via utskick till konsumenter med Nej Tack-skylt
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som har en s.k. Nej Tack-skylt på dörr/brevlåda eller motsvarande anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden via oadresserad reklam.
NIX-nämnden baserar sin bedömning på det underlag som kommit in till nämnden. Eftersom Briljant Service har underlåtit att yttra sig i ärendet lägger NIX-nämnden anmälarens uppgifter till grund för sin bedömning i ärendet.
Enligt anmälarens uppgifter har Briljant Service delat ut oadresserad reklam till henne trots att hennes brevlåda är försedd med en nej-tackdekal. Något undantag har inte visats tillämpligt i ärendet. Mot bakgrund av detta bedömer NIX-nämnden att Briljant Service brutit mot 21 § marknadsföringslagen genom att skicka oadresserad reklam till en konsument som tydligt motsatt sig det.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.
NIX-nämnden
Mattias Grundström, Sekreterare