Ärenden
Nordiska Inglasningar
Uttalande 2022-12-15
Dnr 22-349
Anmälare:
En konsument
Motpart:
Nordiska Inglasningar
Frågeställning:
Krav på samtycke vid sms-reklam
NIX-nämndens beslut:
Nordiska inglasningar har brutit mot 19 § marknadsföringslagen då sms-reklam skickats till konsument utan dennes samtycke
Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att han har mottagit obeställd reklam via sms från Nordiska inglasningar trots att han inte samtyckt till detta.
Företagets uppgifter
Nordiska inglasningar har underlåtit att yttra sig i ärendet.
NIX-nämndens bedömning
Krav på samtycke vid sms-reklam
Enligt 19 § marknadsföringslagen är det förbjudet att skicka sms-reklam till konsument om denne inte givit sitt samtycke till det.
NIX-nämnden baserar sin bedömning på det underlag som kommit in till nämnden. Eftersom Nordiska inglasningar har underlåtit att yttra sig i ärendet lägger NIX-nämnden anmälarens uppgifter till grund för sin bedömning i ärendet.
Av anmälarens uppgifter framgår att anmälaren har mottagit sms-reklam trots att han inte samtyckt till det. Något undantag har inte visats tillämpligt i ärendet. Mot bakgrund av detta bedömer NIX-nämnden att Nordiska inglasningar brutit mot 19 § marknadsföringslagen genom att skicka sms-reklam till en konsument utan dennes samtycke.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.
NIX-nämnden
Mattias Grundström, Sekreterare