Ärenden
Länsförsäkringar Fastighetsförmedling, Fruängen
Uttalande 2023-01-17
Dnr 22-385
Anmälare:
En konsument
Motpart:
Länsförsäkringar Fastighetsförmedling, Fruängen
Frågeställning:
Oadresserad reklam till konsument med Nej Tack-skylt
NIX-nämndens beslut:
Länsförsäkringar Fastighetsförmedling, Fruängen har brutit mot 21 § marknadsföringslagen genom att skicka oadresserad reklam till en konsument som tydligt motsatt sig det
Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att hon mottagit oadresserad reklam från Länsförsäkringar Fastighetsförmedling, Fruängen trots att hon tydligt motsatt sig detta med en Nej Tack-skylt på brevlådan.
Företagets uppgifter
Länsförsäkringar Fastighetsförmedling, Fruängen har underlåtit att yttra sig i ärendet.
NIX-nämndens bedömning
Direktmarknadsföring via utskick till konsumenter med Nej Tack-skylt
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som har en s.k. Nej Tack-skylt på dörr/brevlåda eller motsvarande anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden genom oadresserad reklam.
NIX-nämnden baserar sin bedömning på det underlag som kommit in till nämnden. Då företaget har underlåtit att yttra sig i ärendet låter NIX-nämnden anmälarens uppgift ligga till grund för bedömningen. Underlaget visar att Länsförsäkringar Fastighetsförmedling, Fruängen delat ut oadresserad reklam till anmälaren trots att denne hade en Nej Tack-skyllt på sin dörr. Länsförsäkringar Fastighetsförmedling, Fruängen har därför brutit mot 21 § marknadsföringslagen genom att dela ut oadresserad reklam till en konsument som tydligt har motsatt sig det.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
NIX-nämnden
Mattias Grundström, Sekreterare