Ärenden
Länsförsäkringar Fastighetsförmedling Farsta
Uttalande 2023-03-11
Dnr 23-042
Anmälare:
En konsument
Motpart:
Länsförsäkringar Fastighetsförmedling Farsta
Frågeställning:
Utdelning av oadresserad reklam till hushåll som undanbett sig sådan genom Nej Tack-skylt
NIX-nämndens beslut:
Länsförsäkringar Fastighetsförmedling Farsta har brutit mot 21 § marknadsföringslagen genom att skicka oadresserad reklam till en konsument som tydligt motsatt sig det
Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att han tagit emot oadresserad reklam från Länsförsäkringar Fastighetsförmedling Farsta trots att han med en Nej Tack-skylt på sin brevlåda visat att han inte ville ha oadresserad reklam.
Företagets uppgifter
Länsförsäkringar Fastighetsförmedling Farsta har uppgett att de beklagar att marknadsföring lämnats i en brevlåda märkt ”Ej reklam”. De har tydliga direktiv till både deras medarbetare samt de företag de samarbetar med att respektera denna typ av önskan. På den aktuella adressen har det delats ut marknadsföring av både deras egna anställda samt av externa utdelare. Länsförsäkringar Fastighetsförmedling Farsta har uppgett att de således inte kan veta vart det brustit i kommunikationen, alternativt att det kan vara en engångsföreteelse där utdelaren helt enkelt missat att det var en ”ej reklam”-brevlåda. Länsförsäkringar Fastighetsförmedling Farsta har vidare uppgett att de tar detta på största allvar och kommer att ta en vidare dialog med samtliga inblandade parter för att förhindra att detta sker i framtiden.
NIX-nämndens bedömning
Oadresserad direktmarknadsföring trots Nej Tack-skylt
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som har en s.k. Nej Tack-skylt på dörr/brevlåda eller motsvarande anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden genom oadresserad reklam.
Det är förevarande fall ostridigt att Länsförsäkringar Fastighetsförmedling Farsta delat ut oadresserad reklam till konsument som tydligt motsatt sig detta genom att en Nej Tack-skylt på sin brevlåda. Länsförsäkringar Fastighetsförmedling Farsta har agerat i strid med 21 § marknadsföringslagen.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.
NIX-nämnden
Mattias Grundström, Sekreterare