Ärenden
Länsförsäkringar Fastighetsförmedling Norrköping
Uttalande 2023-03-11
Dnr 23-043
Anmälare:
En konsument
Motpart:
Länsförsäkringar Fastighetsförmedling Norrköping
Frågeställning:
Utdelning av oadresserad reklam till hushåll som undanbett sig sådan genom Nej Tack-skylt
NIX-nämndens beslut:
Länsförsäkringar Fastighetsförmedling Norrköping har brutit mot 21 § marknadsföringslagen genom att skicka oadresserad reklam till en konsument som tydligt motsatt sig det
Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att han tagit emot oadresserad reklam från Länsförsäkringar Fastighetsförmedling Norrköping trots att han hade en Nej Tack-skylt på sin brevlåda.
Företagets uppgifter
Länsförsäkringar Fastighetsförmedling Norrköping har uppgett att de tagit till sig innehållet och de beklagar att reklamen kommit i anmälarens brevlåda. Utdelare är vidtalade och informerade om att Nej tack-skylt ska respekteras och därmed torde ingen mer reklam komma.
NIX-nämndens bedömning
Oadresserad direktmarknadsföring trots Nej Tack-skylt
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som har en s.k. Nej Tack-skylt på dörr/brevlåda eller motsvarande anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden genom oadresserad reklam.
Det är i förevarande fall ostridigt att anmälaren mottagit oadresserad reklam från Länsförsäkringar Fastighetsförmedling Norrköping trots att han hade en Nej Tack-skylt på sin brevlåda. Länsförsäkringar Fastighetsförmedling Norrköping har således brutit mot 21 § marknadsföringslagen genom att ha delat ut oadresserad reklam till en konsument som tydligt motsatt sig detta.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.
NIX-nämnden
Mattias Grundström, Sekreterare