Ärenden
Svensk Direktreklam
Uttalande 2023-03-25
Dnr 23-071
Anmälare:
En konsument
Motpart:
Svensk Direktreklam
Frågeställning:
Utdelning av oadresserad reklam till hushåll som undanbett sig sådan genom Nej Tack-skylt
NIX-nämndens beslut:
Svensk Direktreklam har brutit mot 21 § marknadsföringslagen då företaget delat ut adresserad reklam till en konsument som tydligt motsatt sig detta
Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att de tagit emot oadresserad reklam ett flertal gånger från Svensk Direktreklam trots att hon med en Nej Tack-skylt på sin brevlåda visat att hon inte ville ha oadresserad reklam.
Företagets uppgifter
Svensk Direktreklam (företaget) har uppgett att de är noga med att följa de etiska regler som finns inom reklambranschen och att varje reklamutdelare därför har fått information om att en Nej Tack-dekaler ska respekteras. Gällande det enskilda ärendet har företaget uppgett att utdelaren har missat Nej Tack-dekalen.
NIX-nämndens bedömning
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som har en s.k. Nej Tack-skylt på dörr/brevlåda eller motsvarande anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden genom oadresserad reklam.
NIX-nämnden finner med bakgrund av detta att Svensk Direktreklam har brutit mot 21 § marknadsföringslagen då företaget delat ut adresserad reklam till en konsument som tydligt motsatt sig detta.
Med detta uttalande är ärendena avslutade.
Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.
NIX-nämnden
Mattias Grundström, Sekreterare