Ärenden
Leaddesk Solution AB/ Key Omnichannel AB
Uttalande 2023-08-15
Dnr 23-125
Anmälare:
En konsument
Motpart:
Leaddesk Solution AB/ Key Omnichannel AB
Frågeställning:
Marknadsföring via telefon till konsument som tydligt motsatt sig det
NIX-nämndens beslut:
Ärendet lämnas utan åtgärd
Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att hon har blivit uppringd av Leaddesk Solution AB trots att hon vid ett flertal gånger bett företaget att inte kontakta henne.
Företagets uppgifter
Leaddesk Solution AB har uppgett att de endast agerat som ”service provider of contact center solutions” och att företaget Key Omnichannel AB är rätt motpart i ärendet.
Key Omnichannel AB (företaget) har uppgett att de äger telefonnumret som anmälaren anmält men att detta telefonnummer inte längre brukas av företaget. Företaget har uppgett att de endast brukat det anmälda telefonnumret under perioden 2022-08-26 till 2022-09-02.
NIX-nämndens bedömning
Direktmarknadsföring via telefon till konsument efter dennes invändning mot det
Enligt 21 § marknadsföringslagen (2008:486) är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt har motsatt sig detta.
Av det underlag som NIX-nämnden mottagit framgår att Key Omnichannel AB är att anses som rätt motpart i ärendet. Företaget har för nämnden styrkt att de vid det aktuella tillfället inte brukat det anmälda telefonnumret.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.
NIX-nämnden
Mattias Grundström, Sekreterare