Ärenden
Erik Olsson Fastighetsförmedling
Uttalande 2023-09-28
Dnr 23-209
Anmälare:
En konsument
Motpart:
Erik Olsson Fastighetsförmedling
Frågeställning:
Utdelning av oadresserad reklam till hushåll som undanbett sig sådan genom Nej Tack-skylt
NIX-nämndens beslut:
Erik Olsson Fastighetsförmedling har brutit mot 21 § marknadsföringslagen då företaget delat ut oadresserad reklam till en konsument som tydligt motsatt sig detta
Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att denne mottagit oadresserad direktmarknadsföring från Erik Olsson Fastighetsförmedling trots att han med en Nej Tack-skylt på sin brevlåda visat att han inte vill ha oadresserad reklam.
Företagets uppgifter
Erik Olsson Fastighetsförmedling har uppgett att de instruerar de företag som delar ut den här typen av utskick om att de inte ska dela ut till personer som inte vill ha reklam. De har vidare uppgett att de ska påminna företaget om att inte reta upp deras omgivning genom att dela ut saker från dem som mottagarna inte vill ha eftersom det endast är negativt för dem och deras varumärke.
NIX-nämndens bedömning
Oadresserad direktmarknadsföring trots Nej Tack-skylt
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som har en s.k. Nej Tack-skylt på dörr/brevlåda eller motsvarande anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden genom oadresserad reklam.
Av underlaget i ärendet framgår att anmälaren mottagit oadresserad reklam från Erik Olsson Fastighetsförmedling trots att anmälaren haft en Nej Tack-skylt på sin brevlåda. Erik Olsson Fastighetsförmedling har därför agerat i strid med 21 § marknadsföringslagen.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.
NIX-nämnden
Mattias Grundström, Sekreterare